SCWEW

Tytuł projektu :

„Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.

Wartość Projektu – 718 851,00 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich – 593 195,85 zł

Cel projektu:

Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Projekt jest realizacją Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2020–2030

Główne zadania projektu:

  • Zbudowanie systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym, poprzez zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego, realizowanego przez 285 SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych. Zapewni to kadrze przedszkoli i szkół ogólnodostępnych specjalistyczne wsparcie w obszarze realizacji zadań wynikających z pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami.
  • Rozwój funkcjonującego w ORE Centrum Koordynującego, którego głównym zadaniem jest prowadzenie działań zapewniających odpowiednią jakość funkcjonowania SCWEW i wsparcie ich działań poprzez zapewnienie merytorycznego zaplecza kadrowego.
  • Przygotowanie przedszkoli, szkół, placówek specjalnych do pełnienia roli SCWEW poprzez przeprowadzenie cyklu wydarzeń informacyjno-konsultacyjnych, realizowanych w czterech regionach, dla czterech edycji konkursu.
  • Przygotowanie Liderów i ekspertów SCWEW do realizacji nowych zadań poprzez prowadzenie działań szkoleniowych.

Adresaci projektu:

  • jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne i przedszkola, szkoły, placówki specjalne, które będą składały wnioski o utworzenie SCWEW oraz będą zawierały porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i partnerami w zakresie realizacji zadań SCWEW;
  • dyrektorzy, nauczyciele oraz specjaliści przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, w których zostaną utworzone SCWEW
  • kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW, w tym nauczyciele, specjaliści, kadra zarządzająca;
  • kadra niepedagogiczna przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW;
  • rodzice dzieci lub uczniów z przedszkoli, szkół i placówek ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, którzy uzyskają dodatkowe wsparcie;
  • dzieci lub uczniowie z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, które będą ostatecznymi odbiorcami wsparcia ekspertów SCWEW.

Korzyści wynikające ze współpracy SCWEW i placówek ogólnodostępnych

Aspekt merytoryczny

  • Wysoka jakość edukacji realizowana w miejscu zamieszkania
  • Wsparcie nauczyciela w pracy z konkretnym dzieckiem
  • Wzmacnianie potencjału kadrowego, merytorycznego i sprzętowego oraz kompetencji całego zespołu
  • Personalizacja i indywidualizacja pracy z dzieckiem
  • Transfer wiedzy i umiejętności z placówek specjalnych do ogólnodostępnych
  • Pomoc w zwalczaniu nierówności i dyskryminacji
  • Wsparcie i scalanie lokalnych działań i zasobów

Aspekt kadrowy

  • Uwrażliwienie na potrzeby każdego ucznia
  • Optymalizacja zasobów kadrowych
  • Podniesienie świadomości kadry
  • Dokształcenie kadry zgodnie z aktualnymi potrzebami
  • Podniesienie jakości i umiejętności pracy zespołowej

Aspekt rzeczowy

  • Doposażenie przedszkoli i szkół w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne
  • Mobilność i elastyczność wsparcia rzeczowego
Skip to content