Tytuł projektu :
„Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.
Wartość Projektu – 718 851,00 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich – 593 195,85 zł
Cel projektu:
Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Projekt jest realizacją Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2020–2030
Główne zadania projektu:
- Zbudowanie systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym, poprzez zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego, realizowanego przez 285 SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych. Zapewni to kadrze przedszkoli i szkół ogólnodostępnych specjalistyczne wsparcie w obszarze realizacji zadań wynikających z pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami.
- Rozwój funkcjonującego w ORE Centrum Koordynującego, którego głównym zadaniem jest prowadzenie działań zapewniających odpowiednią jakość funkcjonowania SCWEW i wsparcie ich działań poprzez zapewnienie merytorycznego zaplecza kadrowego.
- Przygotowanie przedszkoli, szkół, placówek specjalnych do pełnienia roli SCWEW poprzez przeprowadzenie cyklu wydarzeń informacyjno-konsultacyjnych, realizowanych w czterech regionach, dla czterech edycji konkursu.
- Przygotowanie Liderów i ekspertów SCWEW do realizacji nowych zadań poprzez prowadzenie działań szkoleniowych.
Adresaci projektu:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne i przedszkola, szkoły, placówki specjalne, które będą składały wnioski o utworzenie SCWEW oraz będą zawierały porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i partnerami w zakresie realizacji zadań SCWEW;
- dyrektorzy, nauczyciele oraz specjaliści przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, w których zostaną utworzone SCWEW
- kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW, w tym nauczyciele, specjaliści, kadra zarządzająca;
- kadra niepedagogiczna przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW;
- rodzice dzieci lub uczniów z przedszkoli, szkół i placówek ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, którzy uzyskają dodatkowe wsparcie;
- dzieci lub uczniowie z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, które będą ostatecznymi odbiorcami wsparcia ekspertów SCWEW.
Korzyści wynikające ze współpracy SCWEW i placówek ogólnodostępnych
Aspekt merytoryczny
- Wysoka jakość edukacji realizowana w miejscu zamieszkania
- Wsparcie nauczyciela w pracy z konkretnym dzieckiem
- Wzmacnianie potencjału kadrowego, merytorycznego i sprzętowego oraz kompetencji całego zespołu
- Personalizacja i indywidualizacja pracy z dzieckiem
- Transfer wiedzy i umiejętności z placówek specjalnych do ogólnodostępnych
- Pomoc w zwalczaniu nierówności i dyskryminacji
- Wsparcie i scalanie lokalnych działań i zasobów
Aspekt kadrowy
- Uwrażliwienie na potrzeby każdego ucznia
- Optymalizacja zasobów kadrowych
- Podniesienie świadomości kadry
- Dokształcenie kadry zgodnie z aktualnymi potrzebami
- Podniesienie jakości i umiejętności pracy zespołowej
Aspekt rzeczowy
- Doposażenie przedszkoli i szkół w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne
- Mobilność i elastyczność wsparcia rzeczowego
