Tytuł projektu grantowego:
„Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów
Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty
Całkowity koszt grantu:
1 288 519,78 zł
Cel główny przedsięwzięcia grantowego:
Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Grupa docelowa :
- kadra kierownicza przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, prowadzących kształcenie ogólne i/lub zawodowe
- nauczyciele, specjaliści, inni pracownicy przedszkoli i szkół
- dzieci i młodzież oraz ich rodzice/opiekunowie prawni
- środowisko lokalne
Realizatorzy projektu
Tworzenie i realizację SCWEW Miasto Kalisz powierzyło Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Kaliszu – placówce obejmującej całościowym oddziaływaniem edukacyjno-terapeutycznym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w rożnym stopniu oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zespół SCWEW tworzą nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Kaliszu oraz koordynatorzy ds. współpracy ze SCWEW ze szkół i przedszkoli ogólnodostępnych.
W skład zespołu SCWEW Kalisz wchodzą:
-
Lider – Sylwia Baranowska
-
Ekspert ds. edukacji włączającej – Marlena Grajek
-
Ekspert ds. technologii wspomagających – Magdalena Majchrzak
-
Ekspert ds. informacji i ewaluacji – Joanna Różycka
-
Nauczyciel-specjalista – Agata Magdzicka-Banach
Koordynatorzy:
-
Anna Pabisiak – Publiczne Przedszkole nr 18 im. Chatka Puchatka w Kaliszu
-
Renata Kozica – Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Stobnie
-
Alicja Zawojska – Szkoła Podstawowa nr 16 im. Powstańców Wielkopolskich 1918-1919 w Kaliszu
-
Izabela Jaśkiewicz – Szkoła Podstawowa nr 12 im. Księcia Bolesława Pobożnego w Kaliszu
-
Katarzyna Dmitrzak – Szkoła Podstawowa nr 9 im. 25 Dywizji Piechoty Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
-
Agnieszka Cicha-Wierzbicka – II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu
-
Michał Płóciennik – Technikum Budowlano-Elektryczne im. Kazimierza Wielkiego w Kaliszu
-
Agata Dziedzic – Branżowa Szkoła I stopnia nr 7 w Kaliszu
-
Monika Balcerzak – Technikum nr 4 im. ks. Józefa Sieradzana w Kaliszu
Zadania SCWEW
- Konsultacje dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu prawidłowego zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów
- Wspieranie nauczycieli w zakresie prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i opracowywania IPET, współpracy z rodzicami, pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru pomocy dydaktycznych, dostosowania programów, skutecznych metod pracy oraz doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu
- Wspieranie kadry kierowniczej w wypracowaniu całościowego modelu funkcjonowania szkoły/przedszkola jako organizacji włączającej
- Prowadzenie modelowych zajęć i organizowanie wizyt studyjnych
- Działania doradczo – szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji kadry i pracowników szkół i przedszkoli
- Prowadzenie bazy informacji o instytucjach i podmiotach udzielających wsparcia w środowisku lokalnym
- Organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów oraz umożliwianie dokształcania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
- Wypożyczanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych do pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Porady i instruktaże obsługi sprzętu specjalistycznego
- Współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i ich rodzinom : poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, jednostkami ochrony zdrowia, placówkami realizującymi pomoc społeczną i pomoc rodzinie oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi
- Wspieranie rozwoju społeczności lokalnych poprzez działania promocyjne
Korzyści wynikające ze współpracy SCWEW i placówek ogólnodostępnych
Aspekt merytoryczny
- Wysoka jakość edukacji realizowana w miejscu zamieszkania
- Wsparcie nauczyciela w pracy z konkretnym dzieckiem
- Wzmacnianie potencjału kadrowego, merytorycznego i sprzętowego oraz kompetencji całego zespołu
- Personalizacja i indywidualizacja pracy z dzieckiem
- Transfer wiedzy i umiejętności z placówek specjalnych do ogólnodostępnych
- Pomoc w zwalczaniu nierówności i dyskryminacji
- Wsparcie i scalanie lokalnych działań i zasobów
Aspekt kadrowy
- Uwrażliwienie na potrzeby każdego ucznia
- Optymalizacja zasobów kadrowych
- Podniesienie świadomości kadry
- Dokształcenie kadry zgodnie z aktualnymi potrzebami
- Podniesienie jakości i umiejętności pracy zespołowej
Aspekt rzeczowy
- Doposażenie przedszkoli i szkół w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne
- Mobilność i elastyczność wsparcia rzeczowego